Studies and Models for Public Commissions

Martine Aballéa, <i>Étude pour la broderie « Neige végétale »</i>, 1998, FNAC 980916 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Bruno Scotti

Elisabeth Ballet, <i>Étude de la sculpture « Trait pour trait » pour le parc de sculptures du Domaine de Kerguéhennec</i>, 1992, FNAC 91725 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Catherine Beaugrand, <i>Étude pour une vidéo « L’Amérique est une erreur »</i>, 1993, FNAC 931059 (1) © droits réservés / Cnap / photo : Yves Chenot

Pierre Buraglio, <i>Étude pour l’Oratoire de l’hôpital Bretonneau à Paris</i>, 1999, échantillons de matériaux, DOC99-21 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Service photographique interne

Pierre Buraglio, <i>Étude pour l’Oratoire de l’hôpital Bretonneau à Paris</i>, 1999, FNAC 99541 (1 à 3) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Florian Kleinefenn

Chen Zhen, <i>Étude pour le musée blanc « Entasser la terre »</i>, Projet de réhabilitation d’une colline de déjection de plâtre dans le département du Vaucluse, 1996, FNAC 971170 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Richard Deacon, <i>Étude de la sculpture « Between Fiction and Fact » pour le musée d’art moderne de Villeneuve d’Ascq</i>, 1991, FNAC 91013 (2) © RICHARD DEACON / Cnap / photo : Yves Chenot

Angela Detanico, Rafael Lain, <i>Étude des sculptures « X,Y,Z/ 3 lignes sur plan » pour le parc naturel régional de Lorraine</i>, 2009, FNAC 09-592 (2) © droits réservés / Cnap / photo : Yves Chenot

Yona Friedman, <i>Étude pour le musée des graffiti</i>, rue de Belleville à Paris, 2008, FNAC 08-716 (13) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Thomas Hirschhorn, <i>Étude pour un projet d’affiche réalisé dans le cadre “Douze artistes s’affichent aux Bons-enfants”</i>, 1995, FNAC 96798 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Gottfried Honegger, <i>Étude de vitraux pour la cathédrale Saint-Cyr et Sainte-Julitte de Nevers</i>, 1990, FNAC 90035 © Gottfried Honegger / Cnap / photo : Service photographique interne

Fabrice Hyber, <i>Étude de sculptures pour la commune de Bessines</i>, 1989, FNAC 2000-831 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Nathalie Junod-Ponsard, <i>Étude pour la mise en lumière d’une fontaine sur la place André Malraux à Paris</i>, 2009, FNAC 09-406 (2) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Tadashi Kawamata, <i>Étude d’un observatoire pour l’estuaire de Nantes</i>, 2009, FNAC 09-413 © Tadashi Kawamata / Cnap / photo : Yves Chenot

Aki Kuroda, <i>Étude pour un décor de spectacle « Passage de l'heure bleue »</i> créé par le Groupe de recherches chorégraphiques de l'Opéra de Paris (G.R.C.O.P), 1988, FNAC 89094 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Jean Le Gac, <i>Étude de peintures murales « Le peintre prisonnier » pour le fort de l’île Sainte-Marguerite</i>, 1991, FNAC 91014 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Vera Molnar, <i>Étude « Java de 36 carrés » pour un projet d’estampes « Nouvelles vagues »</i>, 1974 – 2011, FNAC 2011-158 (1) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

François Morellet, <i>Étude d’une sculpture pour le bâtiment du Fonds national d’art contemporain sur l’esplanade de la Défense à Puteaux</i>, 1989, FNAC 90232 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Aurélie Nemours, <i>Vitrail d’étude pour l’église Notre-Dame de Salagon</i>, 1997, FNAC 980560 (6), © Adagp, Paris / Cnap / photo : droits réservés

Nils-Udo, <i>Étude d’une sculpture flottante « Le Radeau d’Automne » pour la presqu’île de Crozant</i>, 2012, FNAC 2012-047 © Nils-Udo / Cnap / photo : Yves Chenot

Giuseppe Penone, <i>Étude pour le jardin Ti-Jean sur l’île de la Réunion</i>, 1995, FNAC 96612 (1) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Florian Kleinefenn

Qubo Gas, <i>Étude pour une tapisserie « Ongie Bongie »</i>, 2011, FNAC 2011-383 (2) © droits réservés / Cnap / photo : Yves Chenot

Niki de Saint Phalle, Jean Tinguely, <i>Étude d’une sculpture-fontaine pour la ville de Château-Chinon</i>, 1986, FNAC 10511 © Niki Charitable Art Foundation / Adagp, Paris / Cnap / photo : Florian Kleinefenn

Sarkis, <i>Étude d’un vitrail pour la rosace (ouest) de l’abbaye de Silvacane à La Roque d’Anthéron</i>, 1999, FNAC 99544 (3) © Adagp, Paris / Cnap / photo : droits réservés

Alain Séchas, <i>Étude de la sculpture « Le chat des rives de l’Aar » pour le tramway de Strasbourg</i>, 1999, FNAC 07-478 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Richard Serra, <i>Étude de la sculpture « Octagone for Saint-Eloi » pour la commune de Chagny</i>, 1989, FNAC 2000-828 (2) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Jesús Rafael Soto, Étude pour l’aéroport d’Orly</i>, 1985, FNAC 10464 © Adagp, Paris / Cnap / photo : François Lauginie/B. Delanoë

Roger Tallon, <i>Étude pour un projet de réédition d'une gamme de mobilier « Cryptogamme » de 1969 pour l'aménagement de la cafétéria du Grand-Palais à Paris</i>, 2002, FNAC 02-892 (4) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Cy Twombly, <i>Étude d’un rideau de scène pour l’Opéra Bastille à Paris</i>, vers 1988, FNAC 88284 (1 à 6) © Cy Twombly / Cnap / photo : Philippe Migeat/Centre Pompidou, MNAM-CCI

Jean-Luc Vilmouth, <i>Étude de l’aménagement d’une plateforme et d’une mise en lumière pour l’ancienne manufacture d’armes de Châtellerault</i>, 1991, FNAC 91012 (1) © Adagp, Paris / Cnap / photo : Yves Chenot

Martine Aballéa, <i>Étude pour la broderie « Neige végétale »</i>, 1998, FNAC 980916 © Adagp, Paris / Cnap / photo : Bruno Scotti

Since 1983, the collection managed by the Cnap has been enriched by several thousand studies and preparatory works produced in the course of commissions. This collection, atypical and heterogeneous, makes it possible to trace the history of the commissioning of works of art in France over the last thirty years in a quite exceptional way.
_

TRACING, AS EXTENSIVELY AS POSSIBLE, THE HISTORY OF PUBLIC COMMISSIONING
The story of this collection is closely linked to the arrangements for public commissioning set in place in 1983: all the studies and preparatory works for commissions monitored by the  consultative committee for national public commissioning are therefore recorded in the inventory of the Fonds national d'art contemporain, whether these works have been entirely financed by the State – in which case the Cnap is also the manager of the work itself – or whether they have been the subject of co-financing between the State, a regional authority and  private partners.
The Cnap also conserves the studies and preparatory works for the commissions it supports, as in the case of the programme for the commissioning of the “Nouvelles Vagues” (New Waves) prints.
_

A COLLECTION AS RICH AS IT IS HETEROGENEOUS
This section of the collection, representing 653 artists via 3624 elements of studies, demonstrates the variety of the commissioned works and of the ways of working of the artists approached.

Indeed, although the idea of public commissions is often associated with art destined to be installed in the public space, it is not limited to this field of activity, and covers a vast variety of works mirrored in the studies and preparatory works. These therefore take extremely diverse forms, whether they are drawings, 3D simulations, research dossiers, models, photographs, video extracts, tapestry patterns, stained-glass mock-ups, etc.

The Cnap ensures that these studies are preserved and shared; they may therefore be loaned or deposited in the same way as the other works of the collection.
_

IMMERSING ONESELF INTO THE HEART OF THE CREATIVE PROCESS
This collection reveals the creative process of the commission, in particular by comparing the study with the finished work, observing the evolution of the artist’s work. Whether the differences between the initial project and the work in its final state are the result of the discovery of unexpected constraints or of the simple maturation of the initial idea, for the researcher and for the general public they constitute rare information, enabling them to follow the creation of a work exceptionally closely.

The studies for commissioned works which, for various reasons, were never produced, are included, sometimes providing the only evidence of abandoned projects, whose studies nevertheless allow us to imagine how they would have been.

Updated: March 2 2021